Pērc OCTA polisi lētāk
Auto Noma
Follow ERGauto on Twitter

Kontakti:
Ūnijas iela 8. korp. 46.
Rīga, LV-1084
Latvija

Tālr.: 67032597
Fakss: 67032596
Mob.: 22330303
e-pasts: info@ergauto.lv


2010. gada ERG Auto kā eksperti konsultē Autobild žurnālistus par auto antikorozijas apstrādi februāra Autobild žurnālā.

Parādi brūnajai vidējo pirkstu!

 

Virsbūves korozija, ja tai ļauj vaļu, samazina auto atlikušo vērtību, apdraud drošību, pasliktina izskatu un vienkārši bojā garastāvokli. Turpinājumā lasiet, kā soli pa solim rūsu neitralizēt – tā, lai tā nevarētu atgriezties.

 

Kad vācu autoražotājs Audi pirms diviem gadu desmitiem sāka solīt aizvien garāku pretrūsas garantiju un solījumu pildīja, likās, ka brūni sarkanā naidniece zudīs pagātnē uz visiem laikiem. Kurš tad gribēs atpalikt no labā piemēra? Tomēr, ražotājiem aizvien vēloties ietaupīt uz izmaksām, tā nenotika, un itin bieži lietoto auto apskatos vai izturības testos esam spiesti ziņot par auto ar nepietiekamu aizsardzību. No korozijas nereti cieš pat tādi, kam nav beigusies garantija un kuri nebūt nav pieskaitāmi plašpatēriņa precēm! Un, ja jau auto rūsē Vācijā, kuru ziemās tik sparīgi nesvētī ar pretslīdes materiāliem, tad pie mums tie dabū pēc pilnas programmas. Tagad, kad trekno gadu uzkurinātā ātrā auto maiņa mitējusies un daudzi sapratuši, ka ar nopirkto spēkratu brauks daudz ilgāk, nekā plānots, aizsardzība pret rūsu var atmaksāties pavisam burtiski. Vēl tā, protams, ir noderīga tiem, kam patīk apziņa – mans auto ir perfektā kārtībā.

Turpinājumā soli pa soli izskaidrosim, kā aizsardzību ierīko.

 

1. Daļu demontāža

Automašīnas apakša nav gluda: sadzīvošanai ar dažādiem mezgliem un ražošanas procesa vajadzībām tajā ir nišas, arkasun dažādi caurumi. Izplūdes sistēma, transmisijas daļas – tam visam jānāk nost, lai pilnībā atsegtu automašīnas

vēderu.

2. Mazgāšana un žāvēšana

Pat ja jūsu auto min tikai pilsētas ielas, putekļi un citi netīrumi auto apakšā apmetas uz palikšanu. Ja tos nenotīra, rūsa netraucēti turpinās savu darbu. Šeit meistars izmanto augstspiediena mazgāšanu ar karstu ūdeni – tvaiks palīdz pacelt un aizskalot kultūrslāni.

3. Mehāniska apstrāde

Tās vietas, ko jau skārusi rūsa, nepieciešams mehāniski apstrādāt. Iespējams, ka metāls ir kļuvis pavisam trausls un to bez pārspīlēšanas var caurdurt ar skrūvgriezi. Tādā gadījumā bojāto vietu vai sataisīt, izmantojot metāla ielāpu. Tiesa, tas paaugstina darba izmaksas.

4. Grunts uzklāšana

Pretrūsas aizsardzības sagatavošanas divus pēdējos darbus var salīdzināt ar krāsošanu. Pirms speciālā aizsargmateriāla uzklāšanas vēderam uzklāj grunti – citādi antikorozijas slānis pie virsbūves nemaz nevarēs noturēties.

 

5. Bituma un vaska uzklāšana

Un, lūk, esam tikuši līdz noslēdzošajam darbam. Šeit meistars līdzīgi kā krāsošanas procesā uzpūš bituma aizsargslāni. Savukārt dažādās slēptās vietās, nišās un caurumos tiek uzlikts vasks. Var teikt, ka auto no neredzamās puses tiek apstrādāts līdz jostasvietai. Vēl – nav pamata uztraukties par pārklājuma izskatu: pēc biezuma tas tuvāks krāsai, un tam nav nekāda sakara ar padomju auto «piķošanu». Jebkurā gadījumā slāni drīz atkal klās putekļi un auto atgūs normālo izskatu.

6. Rezultāts

Un, lūk, gatavais rezultāts! Pēc triju dienu darba auto ir gatavs noņemto daļu piestiprināšanai vietā. Speciālais pārklājums, ja to mehāniski nenobrāzīs, auto aizsargās vismaz piecus sešus gadus, teorētiski pat visus desmit. Visbiežāk tas nozīmē, ka šis auto vēl paspēs nomainīt īpašnieku un arī jaunajam nevajadzēs uztraukties par pretrūsas aizsardzību.

 

Kas vēl jāzina par rūsu...

Kas ir korozija?

Korozija (no latīņu corrosio – «sabrukšana») ir metāla sabrukšana apkārtējās vides ietekmē, kas var būt ķīmiskas vai elektroķīmiskas dabas. Visātrāk bojājas dzelzs un tā sakausējumi – čuguns un tērauds. Šo procesu tad arī sauc par rūsēšanu vai ķīmiķu valodā – par dzelzs oksidēšanos.

Cik laika nepieciešams pretkorozijas aizsardzības sagatavošanai?

Parasti 3–4 dienas, jo pa vidu nepieciešams laiks auto nožūšanai pēc mazgāšanas.

Cik ilgi kalpos šāda aizsardzība?

Ja auto apakša netiek mehāniski bojāta, aizsardzībai vajadzētu kalpot piecus sešus gadus, teorētiski pat visus desmit.

Kādas ir ierīkošanas izmaksas?

Tas, pirmkārt, ir atkarīgs no auto stāvokļa un, otrkārt, no izmēra. Veicot telefonaptauju, noskaidrojām, ka vieglajam pasažieru auto cena ir apmēram Ls 80–120 par darbu un Ls 50–60 par materiāliem. Lielam apvidniekam vai pikapam izmaksas attiecīgi varētu būt Ls 200–260 un Ls 80–100. Pozitīvs blakusefekts – izjaukšanas procesā meistars novērtēs, vai auto nav citu, iepriekš nepamanītu bojājumu.

Vai jauno garantijas auto īpašniekiem arī jāuztraucas?

Jauno auto īpašnieki, atcerieties, ka jūsu auto garantijas,

to skaitā pret caurrūsēšanu, saglabāsies tikai tādā

gadījumā, ja apkopes veiksiet ražotāja noteiktajā kārtībā.

Šādas apkopes laikā meistariem cita starpā jāveic rūpīga

virsbūves vizuālā inspekcija un nepieciešamības gadījumā

– remontdarbs. Nekautrējieties jautāt!

Jūsu iepriekšējos numuros lasīju par lietotām Mazda…

Mēs sazinājāmies ar Mazda pārstāvjiem Latvijā – kompāniju

Inchcape – un noskaidrojām, ka automobiļiem, kas

reģistrēti līdz 01.05.2004., krāsojuma garantija ir 3 gadi,

bet caurrūsēšanas – 6 gadi. Auto, kas reģistrēti pēc minētā

datuma, saglabājas tādi pati krāsojuma garantija, bet pret

caurrūsēšanu tā ir 12 gadi. Problēmu gadījumā tās būtu

jānovērš dīlerim uz ražotāja rēķina.

Man te bija tāds gadījums!

Ja esat saskārušies ar rūsas izraisītām problēmām vai

jums ir atteikta palīdzība, rakstiet mums!

 

Eksperts

Rihards Grotāns, ERG Auto: mana pieredze liecina, ka vairāk nekā citi no rūsas cieš vecāka gadagājuma japāņu auto, to starpā Mazda, Toyota, pacientu vidū bijuši Opel Astra, Vectra un arī citi eiropieši. Taču liela nozīme ir auto ekspluatācijas apstākļiem – piemēram, tādu auto grupu kā pikapi neviens īpaši nežēlo, un sekas ir atbilstošas. Galvenais šajā gadījumā ir slimību neielast, jo tas var nevajadzīgi sadārdzināt problēmu novēršanu.

 

Rezumējums

Ja jūsu auto vairs nerit pirmais gads un neplānojat to drīzumā pārdot, nākamajā servisa apmeklējumā vai tehniskās apskates laikā nepaslinkojiet un paskatieties, kāds auto izskatās no apakšas. Ja redzat rūsas pēdas, ir vērts pārdomāt par pretkorozijas apstrādi – izmaksas pret tehniskā stāvokļa pasliktināšanos nemaz nav tik augstas. Savukārt, jauno auto īpašnieki, neesiet pašpaļāvīgi, jo papīra garantijas ir laba lieta, bet pārbaudīšanas vēl labāka.

Ilmārs Līkums