Pērc OCTA polisi lētāk
Auto Noma
Follow ERGauto on Twitter

Kontakti:
Ūnijas iela 8. korp. 46.
Rīga, LV-1084
Latvija

Tālr.: 67032597
Fakss: 67032596
Mob.: 22330303
e-pasts: info@ergauto.lv


ERG Auto kā eksperti konsultē Latvijas Avīzes žurnālistus par apdrošināšanas polises izvēli, remonta servisa izvēli un citiem ar apdrošināšanu saistītiem jautājumiem. 16.02.2010.

 

Pagājuši vairāki gadi, kopš Latvijā ieviesta transportlīdzekļu obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA). Tā nepieciešama ikvienam automobilim, kurš piedalās ceļu satiksmē. Savukārt daudzi jaunāku un dārgāku spēkratu īpašnieki bez OCTA iepazinuši arī brīvprātīgo apdrošināšanu KASKO.

Ikdienā autobraucēji par apdrošināšanu visbiežāk atceras divos gadījumos – kad pienācis laiks to atkal iegādāties vai kad noticis ceļu satiksmes negadījums jeb iestājies tā sauktais apdrošināšanas gadījums. Atkarībā no līgumā iekļautajiem nosacījumiem apdrošināšanas gadījumā cietušajam kompensējamo summu apmēri var stipri atšķirties. "ERG Auto" servisa speciālisti dalās pieredzē, kam vajadzētu pievērst īpašu uzmanību, izvēloties OCTA vai KASKO apdrošinātāju, un kas jāņem vērā, uzticot automobiļa remontu kādam konkrētam autoservisam.

Līguma slēgšana

Pirmkārt, slēdzot līgumu, ieteicams to rūpīgi izlasīt. Apdrošinātāju nevajadzētu izvēlēties tikai pēc cenas, bet arī pēc līgumā iekļautajiem nosacījumiem. Līgumu katram autovadītājam vajadzētu nēsāt līdzi vai glabāt automobilī (piemēram, cimdu nodalījumā), lai tas būtu pa rokai, ja tāda vajadzība rodas. Kā viens no būtiskajiem aspektiem, kas jāņem vērā, – pašrisks jeb summa, kādu autovadītājam nāksies segt no savas kabatas, ja notiek avārija vai cita ķibele.

Lai neiekultos negribētās nepatikšanās, vajadzētu jau sākotnēji izpētīt kārtību, kāda ir attiecināma uz auto negadījuma brīdi. Ir paredzēti gadījumi, kad obligāti uz negadījuma vietu jāsauc ceļu policija, kā arī var būt noteikti negadījuma apjomi un apstākļi, kuros var iztikt ar savstarpēju vienošanos bez policijas. Jārēķinās arī ar smagāko gadījumu, ja auto vairs nav remontējams. Arī šādā situācijā rūpīgi jāpēta, cik lielā apmērā tiek segtas auto izmaksas – 70, 80 vai 90%.

Bojājumu novērtēšana

Ja negadījums tomēr noticis un tas ir pieteikts saskaņā ar līguma nosacījumiem, svarīgi atcerēties, kam vēl būtu jāpievērš uzmanība. Pirmkārt, automobilim gan negadījuma brīdī, gan pēc tā ir jāatbilst Ceļu satiksmes noteikumiem. Piemēram, riepu protektora dziļumam jāatbilst noteikumu prasībām, citādi autoīpašnieks var droši rēķināties, ka kompensāciju nesaņems.

Ierodoties pie apdrošinātāja, automašīnas apskati veic eksperts. Šajā brīdī autoīpašniekam parasti tiek piedāvātas trīs izvēles: remontēt auto eksperta ieteiktajā autoservisā, remontēt servisā, kuru izvēlas pats īpašnieks vai arī saņemt kompensāciju naudā.

Attiecībā uz autoservisa izvēli vajadzētu rūpīgi izvērtēt tā piedāvāto kvalitāti – remontā izmantoto detaļu un darbu veikšanas kvalitāti. Eksperts spēj noteikt vizuālos defektus, bet bieži vien slēptos defektus jeb pirmajā brīdī nepamanāmos (bojātas garensijas, virsbūve) iespējams konstatēt, tikai demontējot avārijā bojātās virsbūves daļas. Autoservisam atklājot visus slēptos defektus, tiek veikts aprēķins, kas tad arī veido gala izmaksas jeb īsto kompensējamo summu. Jaunu automobiļu īpašniekiem, kuriem ir spēkā garantija, svarīgi sekot līdzi, lai remontā lietotu oriģinālās detaļas. Ja remontā izmanto lietotas daļas, garantija tiek zaudēta. Jāatzīmē, ka šajā gadījumā automobiļa remontu var veikt gan autorizēta dīlera serviss, gan neautorizēts serviss saskaņā ar rūpnīcas procedūru. Abos gadījumos automobilis garantiju nezaudē.

Attiecībā uz iespēju saņemt kompensāciju naudā – jāpievērš uzmanība tam, ka no apdrošinātāja tiks saņemta mazāka nauda, jo kompensējamā summa neiekļauj pievienotās vērtības nodokli (PVN). Ņemot vērā, ka automobiļa remontam būs jāiegādājas detaļas, kā arī, ja veicat darbus servisā, nevis pats, par pakalpojumiem un detaļām pašam arī nāksies maksāt PVN.

Remonts

Veicamo darbu tehnoloģija ir atkarīga no negadījuma apmēriem. Ja ir bojātas virsbūves nesošās konstrukcijas – virsbūves ģeometrija, tad nepieciešamas speciālas iekārtas, ar kurām var veikt visas nepieciešamās virsbūves korekcijas. Virsbūves taisnošana notiek milimetru pa milimetram – tā, lai virsbūves ģeometrija pēc remonta atgūtu sākotnējos izmērus un proporcijas. Nākamais solis ir detaļu salāgošana. Ar šo soli tiek panākts, ka attālumi starp dažādām detaļām un virsbūvi būtu vienādi. Virsbūves krāsošanas gadījumā būtisks ne vien kvalitatīvs aprīkojums, bet arī nepieciešamie nosacījumi, piemēram, krāsošanas kamera, kas nodrošina nepieciešamo gaisa apmaiņu. Automašīnu parasti neatmaksājas remontēt, ja bojāti vairāk nekā 70% no tās agregātiem un virsbūves. Vecākām automašīnām šī attiecība var būt pat trīs reizes mazāka – tas galvenokārt atkarīgs no automobiļa atlikušās vērtības, salīdzinot ar nepieciešamā remonta izmaksām.

***

EKSPERTA VIEDOKLIS

Rihards Grotāns, "ERG Auto" servisa vadītājs: "Situācija apdrošināšanas tirgū ir diezgan sarežģīta. Pieaugot gan krāpniecības gadījumiem, gan negadījumu pieteikumu skaitam, jārēķinās ar padziļinātu lietu izskatīšanu. Rūpīgāk jāizvērtē piedāvātās negadījuma apmaksas opcijas. Iesaku nesteigties ar autoservisa izvēli, bet rūpīgi izvērtēt vairākas alternatīvas. Jāpievērš uzmanība, vai tiek izmantotas kvalitatīvas detaļas, vai tiek sniegta garantija, vai servisā ir pieejami kvalificēti meistari virsbūves remontam, krāsošanai. Pēc mūsu pieredzes, negadījumos, kur cietusi auto virsbūve, jārēķinās arī ar slēptajiem defektiem – bojājumiem, kas parādās, tikai demontējot avārijā bojātās virsbūves detaļas. To vajadzētu ņemt vērā remonta izmaksu aprēķinā."