Pērc OCTA polisi lētāk
Auto Noma
Follow ERGauto on Twitter

Kontakti:
Ūnijas iela 8. korp. 46.
Rīga, LV-1084
Latvija

Tālr.: 67032597
Fakss: 67032596
Mob.: 22330303
e-pasts: info@ergauto.lv


Riepu ekspluatācija, izvēle, glabāšana un mūžs.

 

Cik sezonām (vai kilometriem) ir paredzēts viens riepu komplekts?

To, cik ilgi riepas kalpos, nosaka ikdienā nobraucamais attālums, ceļa seguma kvalitāte un autovadītāja braukšanas stils. Vidēji ar vienu riepu komplektu pietiek 2 sezonām vai 60 000 km, bet riepu kalpošanas laiku būtiski ietekmē nelīdzeni ceļi, strauji uzrāvieni, bieža bremzēšana un tml. Pilnīgi iespējams, ka riepas kalpos 3 vai pat 4 sezonas – pie nosacījuma, ja tās tiek pareizi glabātas un pareizi lietotas. Speciālisti zina, ka no sezonas uz sezonu riepas maina vietām – tās, kas iepriekšējā gadā bijušas uz priekšējiem riteņiem, liek aizmugurē, un otrādi. Svarīgi, ka labākās riepas atrodas priekšā. Šādu mazu knifu ir ārkārtīgi daudz - to dēļ neiesaku riepu maiņu uzticēt nespeciālistam.

Ko nozīmē „pareiza riepu glabāšana”?


Jebkura riepa noveco. Ar laiku gumija kļūst cietāka un sāk plaisāt. To nav iespējams novērst, bet var attālināt – svarīgi ir riepu glabāšanas apstākļi.
Nekādā gadījumā neturiet riepas zem klajas debess – tieši saulē, lietū, salā, sniegā. Temperatūra glabāšanas telpā nedrīkstētu būt zemāka par +5o C.
Riepas jāglabā stāvus, vēlams, ar nolaistu spiedienu. Līdzīgi kā šampanieti nogatavošanās procesā, arī glabājamo riepu laiku pa laikam nepieciešams pagriezt.
Ja riepas glabā nepareizi, tās „saguļas” – nošķiebjas uz vienu pusi un ietekmē braukšanu.

Kā novērtēt, vai riepas vajadzētu mainīt?
Vizuāli jānovērtē, vai riepas ir nodilušas vienmērīgi – vai protektors abās riepas pusēs ir vienāds. Ir svarīgi reizi sezonā veikt balansēšanu, tādējādi nodrošināsiet, ka riepas dilst vienmērīgi.
Noteikti jāpārbauda, vai nav redzami vizuāli defekti – plaisas, pumpas, riepā iedūrušies priekšmeti, vai riepa nelaiž nost gaisu. Šāda riepa var uzsprāgt jebkurā brīdī. Savukārt, ja protektors ir stipri nodilis, automašīna slikti turēsies uz ceļa.
Par iespējamām riepu problēmām liecina stūres vibrēšana. Ja rodas kādi jautājumi vai šaubas, vajadzētu nekavējoties konsultēties ar speciālistu.

Piedāvātais riepu klāsts ir ļoti plašs. Kā izvēlēties savam auto atbilstošākās riepas? Jo sevišķi, ja ir ierobežoti līdzekļi riepu iegādei?


Vispirms, katram auto ir rūpnīcas ieteikums, kādu parametru riepas lietot. Šo informāciju var atrast servisa grāmatiņā. Ja tās nav, var norakstīt burtiņu/cipariņu kombināciju no iepriekšējās riepas. Latvijas likumdošana gan atļauj riepu modeļa maiņu, bet to nevajadzētu darīt bez nopietna pamatojuma un zināšanām. Vācijā, piemēram, tas ir aizliegts.
Riepām ir dažādi ātruma indeksi. Visas riepas paredzētas braukšanai ar ātrumu līdz 160 km/h. Protams, ka riepas ar lielāku ātruma indeksu ir dārgākas.
Ražotāja izvēle jau ir gaumes un rocības jautājums. Piemēram, Michelin un Pirelli riepas ir salīdzinoši dārgas. Continental, Hankook – joprojām labas, bet lētākas. Nokian Z ir ļoti labas riepas sportiskai braukšanai. Tās labi turas uz ceļa, taču samērā ātri dilst. Bez tam, katram ražotājam ir labāki un sliktāki modeļi.
Ja autovadītājs brauc maz, tad varētu būt divas stratēģijas – pirkt jaunas riepas, bet lētākas (tās būs pietiekami drošas, bet kalpos īsāku laiku), vai arī nopirkt dārgākas riepas, kas attiecīgi kalpos pusotru vai divas reizes ilgāk.
Sportiska braukšanas stila piekritējiem iesaku uzticēties pieredzei un eksperta vērtējumam. Pašam jācenšas saprast, kuras riepas patika labāk, kuras mazāk. Jo „krutāks” braucējs, jo lielāku uzmanību vajadzētu pievērst riepu kvalitātei.

Kā izturēties pret atjaunotām riepām, kas ir ievērojami lētākas?


Mana atbilde ir īsa – tās nepirkt! Ir daudz lielāks risks, ka ar riepu pēkšņi kaut kas notiks. Savukārt, riepu defekti braucienā ļoti saistīti ar drošību – ir jābūt prasmīgam braucējam, lai savaldītu mašīnu ar sprāgušu riepu. Kalpošanas laiks būs īsāks, tātad izdevumi biežāk. Bez tam, atjaunotās riepas ir grūtāk apkalpot. Un DĀRGĀK.

Ja ziemas riepām nav radžu, vai var tās vispār nemainīt?
Aizliegts tas nav. Arī drošība necieš, ja riepai ir labs protektors. Taču jāzina, ka ziemas riepām ir mīkstāka gumija. Siltumā tā ātrāk sasilst un ātrāk dilst – līdz nākamajai ziemai var nepietikt. Protektora reljefa dēļ mašīna ar ziemas riepām būs skaļāka un patērēs vairāk degvielas. Es noteikti iesaku turēt divus riepu komplektus – vienu vasarai, otru ziemai. Vienīgais iemesls riepas nemainīt varētu būt tas, ka ar auto brauc ļoti maz, piemēram, ap 10 000 km gadā.

Ir dzirdēts termins „vissezonas” riepas. Vai tādas pastāv?


Nē, tas ir mīts. Riepas M+S (dubļiem un sniegam) nav vissezonas, bet gan ziemas riepas, kas domātas slikta ceļa apstākļiem. Šādas riepas uz asfalta lielākā ātrumā var sākt slīdēt, kā arī tērētu vairāk degvielas. Riepa jālieto tam, kam tā paredzēta. Tā būs gan lētāk, gan drošāk. Teorētiski arī ar karoti var zemi rakt, bet neviens taču tā nedara!

Kādi vēl ieteikumi, lai riepas kalpotu ilgāk?


Bez jau minētajiem pasākumiem – riepu pareizas glabāšanas, kvalificētas montāžas, balansēšanas reizi sezonā, nobraucamajam attālumam un ceļa apstākļiem atbilstošu riepu izvēles, izvairīšanās no liekas raustīšanās braukšanas procesā (gāzēšanas, bremzēšanas, braukšanas pa apmalēm) – iesaku vismaz reizi gādā pārbaudīt riteņu ģeometriju, jo no tā tieši ir atkarīgs riepas mūža ilgums.(skatīt www.ergauto.lv/noderīgi-info-vaditajiem/saversums) Protams, arī   ne mazāk svarīgi būtu regulāri pārbaudīt spiedienu riepās. Piemēram, ja riepas iekšējais spiediens ir 20% zem normas, riepas mūžs ir par 30% īsāks. Vēl pret mehāniķa izvēli savam auto vajadzētu izturēties tikpat atbildīgi kā pret ārsta izvēli. Zobus mēs neatļaujam ārstēt nezināmas izcelsmes „speciālistam” nepiemērotos apstākļos, bet auto bieži uzticam, kam pagadās. Arī no tā ir atkarīga mūsu veselība, drošība un labklājība.